Olivolja

OlivoljaOlivolja i kosten

Olivolja är troligen den mest använda matoljan i världen. Olivträden som skördas på oliver växer främst runt medelhavet, men det finns även odlingar i länder såsom USA och Australien.precis som tillverkningen av vin så är klimatet, jordmånen (övre markskiktet) och tillverkningsprocessen avgörande för olivoljans smak och kvalitét.

Extra virgin oil är den mest exklusiva olivoljan, gjord av den första kallpressningen av oliverna. Den är mest lämpad för dressingar eller som ”dipp”, detta främst pågrund av att smaken kraftigt försämras vid upphettning och att den ryker vid en lägre temperatur. Att en olja börjar att ryka beror på att oljan ändrar aggregationstillstånd, från flytande till gas. Under denna process framställs cancerogena syreradikaler, som inte är hälsosamma att andas in under matlagning eller äta. Samtidigt förstörs antioxidanterna som motverkar de fria syreradikalerna.

Olivolja stärker tänder och hår, främjar en bra matsmältning och gör huden fri från blemmor och finnar.

Olivolja bildar en sur reaktion i kroppen, tänk därför på att förtära extra mycket basiska livsmedel såsom frukt och grönsaker för att ha en god syra-bas-balans i kroppen.

Olivolja mot svamp och parasiter
Vid problem med candida, parasiter, såsom inälvsmaskar och toxiska bakterier kan olivolja intagas oralt eller direkt på huden. Används gärna tillsammans med ex vitlök och kokosolja.
Olivolja i håret

Något som ger återfuktning till ett torrt, eller livlöst hår är olivolja. Har man problem med att håret är tunt eller tunnas ut lär olivolja vara ett mycket bra hjälpmedel för ett tjockare hår med mer lyster.
Detta gör oljan i tre steg:

  1. Förhindrar produktionen av dihydrotestosteron (DHT). En steroid, ett manligt könshormon som är mer kraftfullt än testosteron. DHT får hårsäckens öppning att slutas, vilket gör att hårståt släpps. En förhindring av detta gör att håret behålls längre.
  2. Hälsa för hårbotten. Olivolja är full av antioxidanter. Dessa motverkar de fria syreradikaler och huden i hårbotten mår bättre. Olivoljan kan även återställa skador gjorda av hår-och stylingprodukter, samt värme från plattång och hårfön.
  3. Naturlig återfuktning. Att använda olivolja som balsam har människor gjort i århundraden. Det gör håret mjuk och lent.
  4. Tar bort mjäll, löss, svamp och bakterier med olivolja. Ett skonsamt sätt att bli av med diverse problem med hår och hårboten. Mjäll, löss, svamp och bakterier bidrar till en ohälsosam miljö i hår och hårbotten vilket kan leda till håravfall.
  5. Ökad blodcirkulation. När olivoljan masseras i i hår och hårbotten så stimuleras blodflödet i hårbotten, vilket stimulerar hårsäckarna till att behålla håret längre och att hårstråt växer snabbare.

Olivoljan används som en kur och kan sitta i över natten för att sedan sköljas ur mycket noggrant, utan schampo, då det kan tillintetgöra de goda framstegen för håret efter en behandling med olivolja. Använd tex balsam (balsammetoden), bikarbonat eller vanligt vatten (water-only-metoden) för att få ur oljan.

Olivolja till huden

Huden är kroppens största organ. Eftersom huden absorberar mycket bra kan olivoljan med fördel strykas på huden, detta kan faktiskt vara ännu mer gynnsamt än förtäring då en stor yta täcks med en stor mängd olivolja som sitter kvar länge, vilket gör att mer näringsämnen kan tas upp.

Olivoljan gör huden smidig och len

Nyttig olivolja

Olivolja är full med nyttiga antioxidander och fytonutrient (små växtbaserade näringsämnen). Fytonuitrenten oleocanthal härmar ibuprofens egenskap genom att hämma inflammationer, vilket kan minska risken för utveckling och återfall i bröstcancer. Skvalen och lignaner är andra oljekomponenter som kan minska risken för cancer enligt pågående vetenskapliga studier.

Olivolja är mycket rik på antioxidander, främst E-vitamin, detta hjälper till att motverka oxidativstress, vilket minimerar risken att utveckla cancer. Olivolja är denväxtbaserade oljan som har högst halt enkelomättat fett, vilket inte oxiderar i kroppen. Olivolja har även ett lågt innehåll av fleromättat fett, vilket inte oxiderar överhuvudtaget.

Olivolja hjälper till att eliminera lipoprotein, samt sänker LDL-kolesterolet, vilket ska vara lågt för att undvika hjärt-och kärlsjukdomar. Det goda HDL-kolesterolet blir oförändrat, eller i viss mån höjd, vilket skyddar mot igentäppta blodkärl.

Både systoliskt och diastoliskt blodtryck kan sänkas med hjälp av olivolja.

Näringsvärde

Per 100g:
Kalorier, kcal: 884
Fett: 100g
– Enkelomättat fett: 72,6 g
– Mättat fett: 14,3 g
– Fleromättat fett: 8,80 g
E-vitamin: 17,5 mg               (146% av RDI)
K-vitamin: 52 µg                    (69,3% av RDI)
Omega 3: 0,7 g
Omega-6: 8,1 g