Stenåldersträning

För att uppnå en bra och optimal hälsa räcker det inte med att äta nyttig mat, det är också viktigt att motionera för att din kropp ska bli frisk och stark. Stenåldersträning gör att du får en regelbunden motionsaktivitet i vardagen som har possitiva effekter på kroppen och hälsan.

 

  • Din insulinomsättning förbättras.
  • Ditt blodtryck sänks.
  • Dina blodkärl och ditt hjärta blir starkare.
  • Du får en minskad risk av hjärt- kärlsjukdomar och typ-2 diabetes.
  • Du sover bättre.
  • Din mentalitet blir starkare och får en ökad känsla av välmående.
  • Ditt skelett blir starkare och risken för benskörhet minskar.
Manlig och kvinnlig kroppsvård
Varför bör vi träna kroppen

Att ha en regelbunden motion är bra för kroppen, och genom träning så förbättrar man musklernas mottaglighet för insulin och på så sätt sänka insulinvärdet i blodet. De människor som är överviktiga är okänsliga mot insulin vilket gör att kroppen producerar mer insulin. Om man har ett förhöjt insulinvärde i blodet så får man en ökad fettlagring och en utvecklad fetma.

Komma igång med stenåldersträning

Om man i dagens läge inte har en ända aktivitet av motion och inte ha några planer på att börja seröst på ett gym. Det finns det så mycket annat man kan göra i vardagen fär att få in lite motion utan några avanceradeprogam som kanske inte passar alla. Det finns många enkla lösningar man kan lägga in i sitt liv utan att känna att det tar upp för mycket tid av en dagliga liv. Om du har nära till jobbet kan du börja med att gå till jobbet, eller om det är lite längre så ta cykeln till jobbet.

Om du bor i ett höghus så välj trappan istället för hissen, du kan även springa upp för trapporna och öka lite på din kondition. Eller ta för vana att varje morgon innan frukost köra ett lite pass på 10 minuter med lite armhävningar,göra triceps övningar med 2 stolar genom att lägga fötterna upp på ena stolen och händerna på den andra, med magen mot taket och lyfta upp kroppen med hjälp av armarna ungefär som en omvänd armhävning. Det finns mycket olika övningar man kan utföra i hemmet under 10 minuter, var lite på hittig.

Du kan ändra denna exempeltext. Håll muspekaren över texten och klicka på knappen ”Ändra text” som dyker upp. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Olika träningsformer man kan utföra.
  • Promenader
  • Joggning
  • Simning
  • Cykling
  • Yoga
  • Styrketräning
  • Zumba
  • Salsa
  • Trappklättring
  • Aerobics
  • Bollsporter m.m